The “symbolic annihilation” of black children in literature can have devastating consequences. 

Je devais rebloguer ce premier article d’une bonne série !! Je vous avais parler du problème d’identification face à la littérature française, sans oublier l’étude de Clarissa Behart sur la blanchité dans la littérature classique ou comment le texte favorisait un lectorat blanc. Ici, Zetta Elliott, auteure canadienne, nous explique les enjeux d’une littérature jeunesse et Young Adult qui exclut également des enfants ou jeunes adultes non-blancs dès le plus jeune âge. Si Zetta Elliott s’appuie sur un contexte américain et canadien, le rapprochement avec a littérature de jeunesse en France est aisé. A l’heure où la littérature jeunesse française est discutée sur les stéréotypes sexistes qui y prolifèrent, il est également temps d’aborder une mixité qui y est absente ou, si présente, uniquement présentée comme un facteur exotique, et donc extérieur. Deux parties de cette série sont déjà publiés sur Media Diversified ! Bonne lecture.

Media Diversified

by Zetta Elliot

“When You’re Strange”

Zetta ElliotZetta Elliot

In 2005 I wrote my first memoir following the death of my father and the unexpected termination of what was supposed to be a year-long teaching assignment in East Africa. From the discomfort of my childhood home I created a mixed-media memoir that examines the shifting terrain upon which we negotiate race, kinship, and identity. A couple of years before his death, in the heat of an argument my father said, “You’re a stranger in this family.” I decided to use his accusation as the title of my memoir since it accurately reflected the feeling of alienation I experienced in Djibouti and within my country of origin. Jamaica Kincaid once wrote,

“For some people, a fixed state of irritation is like oxygen. I understand this all too well.”[i]

This seemed an apt epigraph for the book since my frustration with Canada…

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